Megjelent az utolsó Harry Potter kötet magyarul.Bemutatták a mozikban a Sötét lovag című Batman filmet Christian Bale főszereplésével és Heath Ledger legendás Joker alakításával. Kitört a subprime válság. Az amerikaiak a világtörténelemben először fekete elnököt választottak, Barack Obamát. És mindezek mellett én pont 10 éve, 2008-ban kezdtem el az egyetemet is:)
Nah de mi történt a marketingben? 2008. olyan közelinek tűnik, pedig rengeteg idő telt el azóta. Mikor elkezdtem összegyűjtögetni, hogy mi történt az elmúlt 10 évben , bevallom néha jókat nevettem a prognózisokon. Mai ésszel már minden olyan egyértelmű, de akkor még csak próbálgattuk a közösségi médiát. Nincs más hátra, ugorjunk neki!
¨ Hagyományos média helyett alternatív csatornákat kerestünk - ez volt az Internet. Tök fura, hogy még csak akkor kezdtünk el az online média felé kacsintani, nem?
¨ Interaktív marketing térnyerése - ez azóta sem hagyott alább. Nyugodtan kísérletezhetsz vele még mindig.
¨ Több offline támogatás az online kampányok mellé - ebben az időben az online marketinget a PR cikkek és a bannerek jelentették főleg. Hol voltak akkor még az influencerek vagy a Facebook hirdetések?
¨ Több pénz elköltése az online médiában - Itt már elindult. Azóta sem állt meg:)
¨ Fogyasztó követése (offline) - magyarul: kövesd az üzeneteddel a buszon, a kávézóban, a ruhaboltban - mindenütt. Akkor még nem foglalkoztunk az online jelenléttel, mások voltak a fogyasztói szokások. Ma ezt a követést már sokkal inkább online csináljuk, hiszen sokkal költséghatékonyabb.
(Gordon, 2007)
¨ Élménymarketing: ez főleg az eseménymarketingre vonatkozott. Tök jól látszik, hogy 2009-ben a trendek még az offline kommunikációra is koncentráltak, ami az évek alatt egyre kevésbé vált fontossá.
¨ Reklám helyett kétoldalú kommunikáció (dialógus): ez azóta csak fokozódott ;)
¨ Vélemények megosztása (vevők egymás véleményében bíznak a legjobban): A vélemények szerepe azért 2009-ben még nem volt olyan jelentős, mint ma. De már itt láthatjuk, hogy a marketingesek felismerték a WOM valódi erejét. A vélemények 2018-ban, 10 évvel később az egyik legfontosabb marketingeszközzé váltak.
¨ Blogok elterjedése: A blogok már hazánkban is hódítottak. 2009-ben a Gazdagmami blog például már a 10 legjobb között volt.
(Anarki, 2009 és fórumbeszélgetések alapján)
¨ SEO: elkezdtünk az értékes tartalom felé haladni. A keresésoptimalizálás a honlapokat is arra sarkallta, hogy a tartalmában megfeleljen a fogyasztók ízlésének.
¨ Fizetett keresési találat (Google Adwords): Én megmondom őszintén, azt hittem ez sokkal régebbi. De nem. Az Adwords kb egyidős a facebook-kal.
¨ E-mail marketing: Igen, e-mailek már ezelőtt is voltak. Itt a spam mentes, értékes tartalom kezdett fontossá válni.
¨ Social media hirdetések: JUHÉÉÉÉ! Megérkeztünk! Végre a marketing mindenki számára elérhető lett.:)
¨ Blogolás: még mindig, akár minden évhez odaírhatnánk.
(Arnold, 2009.)
¨ Mikroszegmentálás: már meg is érezhettük a Facebook és az Adwords hatásait: az okos marketingesek elkezdték okosan használni a szegmentációt.
¨ Minőségi tartalom gyártása: óó, az a content marketing. Legtöbben még ma is csak tanuljuk. De valahogy itt kezdődött.
¨ Social media hirdetések nagyobb aránya: még több, még több, még több Facebook. Olcsó és hatékony!
¨ Online felhasználói élmény kiépítése: 2011-ben már a felhasználó útja is fontossá vált. A felhasználók egyre kevesebb időt töltöttek a honlapokon, ezért az online tartózkodást élménnyé kellett varázsolni.
¨ Mobilmarketing: Az okostelefonok már egyre több ember zsebében ottlapultak. Egyre több adatot használtunk. Hát persze, hogy a marketing ezt megneszelte, és hopp! A reklám már a telefonod képernyőjére is bekúszott.
¨ Földrajzi targetálás: Ez összefügg a mikroszegmentálással.A földrajzi targetálás lehetővé vált, így persze, hogy használtuk.
(Gunelius, 2011.)
¨ Tartalom kivonatolása (rövidebb, tömörebb tartalom): kevesebb online töltött idő - tömörebb tartalom. Logikus, nem?
¨ Gamifikáció: az egyik nagy kedvencem, ráadásul a kutatási témám! Csak hogy érezzétek a súlyát a külföldi és magyar piaci különbségeknek: hazánkban csak az elmúlt 1-2 évben kapott igazi hype-ot ez a trend.
¨ Videó marketing: videóhirdetések és vlogok. Ez is később kúszott be a hazai trendekbe. Nálunk kb 2014 körül jöttek divatba a videóhirdetések, s 2016-ban kezdték el a kisebb cégek is aktívan használni. De azért ebben még mindig van mit fejlődnünk
¨ Hirdetési hálózatok: és itt kezdett el a marketing mérnöki munkába átmenni. Ma már egy marketinges hirdetési rendszereket épít, logikus útvonalakat dolgoz ki. Régen is számoltunk rengeteget, de ma már leginkább a folyamatmérnökökhöz hasonlítunk;)
¨ Felhasználási feltételek: Az adatvédelem is fontos kérdéssé vált. A Social media oldalak egyre több adatunkat kezelték, ami a cégekhez is eljutott. Várható volt ennek a szabályozása.
¨ Websiteok megjelenésének optimalizálása: Ez a 2011-es trend folytatása csupán. A felhasználói élmény optimalizálásával ki kellett dobni a régi, divatjamúlt honlapokat is. Ráadásul SEO szempontból is optimalizálnunk kellett a tartalmakat. Sajnos nálunk még mindig sok vállalatnál nincs összhangban a megjelenés és a tartalom.
(Chaffey, 2012)
Az elmúlt 10 év első fele kb így telt el. Elindultunk egy nagy paradigmaváltás felé, az offline csatornákról szépen lassan az online hirdetési felületek felé kezdtünk el orientálódni. A marketing mindenki számára elérhetővé vált, és a szakma egyre kevésbé burkolózott misztikumokba. Megtanulható lett, és a mai napig megtanulható. A hirdetési felületek a közemberek számára is elérhetőek lettek, nem volt szükség már az ügynökségek/ sales house-ok közvetítésére. A következő részben 2013-tól napjainkig pörgetjük végig majd a történéseket.
A visszaszámlálás nem ért véget! Folytatás következik;)