Napok óta ízlelgetem a Facebook hírfolyam megváltoztatásáról szóló hírt, nemrég tettem is közzé egy bejegyzést erről. Megmondom őszintén, én nem örülök ennek a változásnak. És nem a saját magam érdekei miatt.
Pár napja egy tanulmányt készítettem a válság hatásairól. Ennek kapcsán gondolkodtam el azon, hogy mennyire jó dolog a social media marketing, hiszen azok számára is kaput nyitott a fogyasztók felé, akik eddig nem tudtak időt szánni a marketingre, vagy viszonylag kis budget-vel/szaktudással álltak a témához. A világ kinyílt, a marketing mindenki számára elérhetővé vált. Olcsó lett és egyszerű. Viszonylag kis időráfordítással lehetett sikereket elérni. A hírfolyam módosítás nem egy drasztikus lépés. Egy social media szakembernek legalábbis. Egy kisvállalkozónak azonban ez sokat jelent.
Nézzük mi történhet:
Több energia, több idő, több sikertelenség
A sikerekhez ezentúl mindenkinek sokkal többet kell foglalkoznia az oldalával. Ami eddig bevált, ezután már nem biztos, hogy működni fog. Kísérletezni kell majd, ami pénzbe kerül. Persze vannak erre megoldások. A growth hacking pont a költségeket próbálja alacsonyan tartani. De aki nem mozog otthon a marketing világában, annak bizony nehéz dolga lesz. Félek, hogy emiatt sokan kiábrándulnak majd a Social Media marketingből is.
Saját tartalmak, élő videó - de mi van az introvertált személyiségekkel?
A Facebook természetesen a saját tartalmait támogatja. Az élő videók így előtérbe kerülnek. De mi van azokkal az emberekkel, akik nem szeretnek élő videókat közzétenni? Nem gyakorlottak a szereplésben, vagy egyszerűen csak introvertált emberek? Ők akkor háttérbe szorulnak majd? Én sem szeretek kamerák előtt beszélni, zavarba jövök. Ráadásul az élő videókat én exhibicionista megnyilvánulásnak érzem, és ezt a véleményt szerintem rajtam kívül is sok ember osztja. Egy előre felvett videó persze egy kicsit más tészta, valahogy azt az ember könnyebben elfogadja saját magában is.
Az én véleményem: Nem, nem kell megtanulnod a nyilvános szereplést, ha Téged ez feszélyez. Nem kényszeríthet senki arra, hogy megtedd. Én sem fogom. Legalábbis egy jó darabig nem tervezem.
Külső tartalmak, blogbejegyzések háttérbe szorulnak, de a tartalom nagy hangsúlyt kap. Ez IDŐ IDŐ IDŐ!
A külső tartalmak valószínűleg háttérbe szorulnak majd. A Facebook jegyzet funkció szerintem nagyobb szerepet kell, hogy kapjon. Azonban nem mindenkinek van ideje hosszú blogbejegyzéseket írni. A rövid posztok akkor ezek után nem jelennek majd meg?
Induló vállalkozások: kevesebb interakció, több indulóköltség
Aztán itt van az induló vállalkozások problémája. Egyértelmű, hogy egy induló vállalkozás nem tud akkora interakciót generálni, mint egy többezres rajongótáborral rendelkező márka. Ez a változtatás rettenetesen megnehezíti majd az ő dolgukat is. Trükkök és kreatív megoldások kellenek majd az üzemeltetéshez.
Igen, felhasználói szempontból megtisztul a hírfolyam. De vajon tényleg ez az oka, hogy a felhasználók egyre kevesebb időt töltenek el a Social Media felületeken? Nem lehet, hogy egyszerűen a virtuális világ már nem elég kielégítő, és sokan felismerték, hogy a kapcsolatokat nem online kell ápolni? Nem lehetséges, hogy a felhasználók már hozzászoktak a Social media felületeken való reklámokhoz? Hogy ezek sokunk életét megkönnyítik? Én például kifejezetten örülök, ha a kedvenc márkáim hirdetéseit láthatom. Olvashatom a változásokat, aktualitásokat.
Egyszerűen azt érzem, hogy a Facebook arra kényszeríti a vállalkozásokat, hogy az üzemeltetéssel ügynöségeket, szakembereket bízzanak meg, hiszen ez a fajta contentgyártás már egy vállalkozás üzemeltetése mellett nem biztos, hogy a jelen eszközökkel fenntartható lesz. Igen, én aggódok. És nem magamért, hiszen én naponta foglalkozom Social mediaval, ez a dolgom. De aggódom azokért, akiknek nincs ennyi idejük, pénzük energiájuk. A kisemberekért, akiknek sokkal nehezebb lesz kitörni az ismeretlenségből. Lehet, hogy ez a bejegyzés kicsit pesszimistára sikerült, de úgy éreztem ezek a kérdések nem csak engem foglalkoztatnak. És nincsenek megválaszolva. Én bízom bennetek. És ígérem próbálom mintákkal segíteni a mindennapjaitokat, hogy ennyivel is megkönnyítsem az üzemeltetést.